Swedish Open, Uppsala, SWE, 2017

Lottningen detta år blev lyckad. Första bataljen var mot förra årets consolation-motståndare Christer Jansson (SWE).
Började bra, men förivrade mig litet för mycket och blev bitvis stillastående och andra stunder för velig i avsluten, 3-6 i först set.
I andra set spelade jag mer fokuserat, rörligt och avslappnat,  även på serve-returer, 6-2 till undertecknad.
I tredje och avgörande set, spelade Christer mer distinkt, vilket resulterade i 1-5 (0-40) innan jag vaknade och fokuserade utan att överarbeta. Jag kämpade mig tillbaka till 4-4 och jämna gem matchen ut, men förlusten 4-6 tog ont.

I dubbeln spelade jag och Becky Coleman (GBR) mot DiCosmo (ITA) och Green (GBR). Kul dueller, men för hårt spel för oss två blev 1-6, 1-6.

I consolation mötte jag sedan min dubbelpartner.
Där var det lättare att driva på bollen och skapa forehand-lägen. Vinst med 6-2, 6-2 värmde gott.
I consolation-finalen väntade min Nemesis från Sardinien, Nick Nobbe (GER). En jämn, hyfsat välspelad och spännande match var väntad och blev också resultatet… Fokus på höga forehand-cross var ordet för dagen.
Missade set-boll till 6-3 i första set, men tappade sedan tyvärr till tie-break och väl däri till 6-7(4). Lite för mycket svåra val i onödigt svåra lägen, tydligen…
I andra set var fokusnivån högre och servarna mot kroppen stabilare, 6-2.
I avgörande super-tie-break ledde jag med 5-2, men började tydligt spänna mig och försökte för ofta med låg forehand-slice trots stel handled. Lyft med backhand som landade i mitten var också alltför vanligt i tighta lägen.
Loopigt spel var bra bitvis även attacker på forehand-cross, men lugnet och stabiliteten svek mig.
Mentalt arbete väntar.

Tack för iår!
Allt för nu, över & ut!

Författare: Petter Edström

International tennis player. Former world #1 in swimming and R&D Developer in telecom

Kommentera

